Kunci Memotivasi Diri Anda Sendiri

Jadigitu.com ~ Terdapat banyak penulis buku motivasi yang menulis daripada sudut yang berbeza-beza. Mereka memberi penerangan melalui pengalaman dan pembacaan untuk membantu memberi motivasi kepada pembaca-pembaca mereka. Mereka menceritakan kunci kejayaan mereka dan menjadi inspirasi kepada orang di sekeliling mereka.
Berikut adalah antara kunci motivasi beberapa orang yang saya kenali:

1.Peristiwa silam yang menyedihkan
Peristiwa silam yang menyedihkan seperti kematian ibu bapa pada usia muda kadangkala menyebabkan si anak mahu berusaha bersungguh-sungguh kerana dia tahu dia tidak mempunyai tempat untuk bergantung. Ada juga yang pernah berada dalam keadaan miskin tegar dan tidak mahu lagi kembali ke situasi itu, meyebabkan dia berusaha lebih keras agar tidak jatuh.
Melihat kejayaan orang lain
 
Kadangkala melihat kejayaan orang lain memberikan inspirasi kepada seseorang untuk megikut jejak langkah orang itu untuk menempa kejayaan yang sama.
2. Amanat orang tersayang
Amanat orang tersayang seperti ibu, bapa, suami, isteri atau kekasih mampu menyuntik semangat yang membara ke dalam diri seseorang. Kerapkali kita melihat dalam filem seorang gadis memberi sapu tangan sebagai tanda ingatan kepada teman lelakinya ketika berjuang mendapatkan sesuatu.
3. Mahu mencapai sesuatu yang lebih baik dalam hidup
Ada juga yang mendapat motivasi untuk melakukan sesuatu kerana mereka mahu mencapai sesuatu yang lebih baik dalam hidup. Orang begini selalunya suka mencari kemajuan dalam hidup, sentiasa mencari peluang dan cabaran baru. Mereka juga selalunya mempunyai taraf hidup yang lebih baik daripada orang lain.
Kunci motivasi diri saya pula adalah untuk menjadi diri saya yang lebih baik setiap hari. Saya suka bertanding dengan diri saya sendiri. Saya suka mencabar diri saya sendiri untuk menjadi lebih baik dalam kerja-kerja yang saya lakukan. Untuk lebih memberikan motivasi kepada diri saya sendiri, saya suka membaca buku-buku yang ditulis oleh orang-orang yang telah mencapai kejayaan dan menghadiri beberapa persidangan tertentu. Setiap kali saya habis membaca buku atau menghadiri persidangan, tahap motivasi saya menjadi lebih tinggi dan saya boleh menangani cabaran yang lebih besar dalam hidup saya.
Bagaimana pula dengan anda?

Apakah kunci motivasi anda?

Sumber:http://r0edin.blogspot.com/2012/07/cari-kunci-motivasi-diri-anda.html

SHARE TWEET

{ 0 komentar... Skip ke Kotak Komentar }

Tambahkan Komentar Anda

 
Oh-Gitu © 2012 | Template By Arsip Sehat myfriend: Blog Asalasah | Asalasah.net | BigCendol | egp